Czas na rozwój? Idealny wiek nastoletni
Okres wczesnego dorastania (nazywany także wczesną adolescencją) to idealny czas na rozwój dla młodego człowieka. To czas zmian i nowości w stosunkach z samym sobą oraz z otaczającym go światem. Dzieje się to za sprawą procesów zachodzących w jego organizmie oraz psychice. Nie jest to łatwy okres życiowy dla nastolatków. Z jednej strony rozpoczyna się okres pokwitania, co doprowadza do zmian przede wszystkim biologicznych. Z drugiej powoli pojawia się myślenie przyczynowo-skutkowe oraz abstrakcyjne, które daje nowe możliwości poznawania świata i samego siebie. Wszystko to niesie ze sobą skutki, które odbijają się na psychice, zachowaniach i późniejszych wyborach nastolatków.
Jak wykorzystać efektywnie nastoletni czas na rozwój?
Na drodze nastolatka pojawia się wiele pytań i decyzji, które musi podjąć. Choć bardzo chciałby podejmować je samodzielnie, wciąż w wielu kwestiach jest uzależniony od pomocy rodziców. Czy przy wyborze odpowiedniej szkoły, zajęć dodatkowych, obozów wakacyjnych, lub po prostu przy wybieraniu sklepu odzieżowego. Wewnętrzny konflikt pomiędzy „chcieć” a móc” sprawia, że taki młody człowiek znajduje się wielokrotnie w rozterce. Może to powodować bunt i krytykę. Całej sprawy nie ułatwia również fakt, że intensywne zmiany hormonalne wpływają na rozchwianie emocjonalne przez co łatwo dać ponieść się emocjom.
Jednak nic nie dzieje się bez przyczyny – pierwszy etap dorastania jest jednym z trudniejszych w procesie całego naszego rozwoju. Właśnie w tym wieku zaczynają się poszukiwania własnej tożsamości, myślenie o przyszłości, również zaczynają kształtować się własne opinie o świecie. Doświadczenia, których doznajemy pierwszy raz, zapadną nam na długo w pamięć i ukształtują nasz stosunek do otoczenia. A wszystko to dzięki ciekawości i silnej chęci eksploracji świata, które są dominującymi w tym wieku potrzebami. Poszukiwanie tego, co ekscytujące i nowe, jest w pewnym sensie próbą określenia samego siebie i swojej roli w życiu społecznym. Świeże myślenie nastolatków jest źródłem ogromnych pokładów twórczości, nieszablonowych rozwiązań i kreatywnych pytań. Nierzadko jednak spotyka się to z krytykującą, dojrzałą rzeczywistością reprezentowaną przez dorosłych – co może być powodem do konfliktów i kryzysów emocjonalnych.
Jak pomagamy w Everest?
W Everest chcemy przede wszystkim wspierać indywidualizm młodych ludzi, by w pełni i mądrze mogli wykorzystywać drzemiący w nich potencjał. W naszej pracy zależy nam na skierowaniu tej ciekawości i chęci poznawania świata w kierunkach, które pomogą im w odnalezieniu samych siebie. Zainteresowanie, które okazują wszystkiemu, co nieznane, jest najlepszym napędem do działania. To czy dobrze spożytkujemy ich zaangażowanie, w przyszłości może zaowocować pasją, chęcią rozwijania się i uniknięciem niepotrzebnych konfliktów czy kryzysów. Kwestionowanie, wątpliwości i pytania podopiecznych wykorzystujemy w naszych konsultacjach do poszerzania ich horyzontów, rozwijania zdolności i zaangażowania w możliwości, które daje nam świat. Poprzez eksperymentowanie i sprawdzanie, w czym jest się dobrym, lub w tym, co sprawia, że czujemy się lepiej, zaspokajamy naturalne potrzeby poznawania i eksplorowania świata. Dodatkowo pomagamy wybrać młodym ludziom kierunek, którym będą mogli kroczyć w przyszłość pewnie i z odpowiednim wsparciem, gdyż kształtowanie swojej tożsamości to tak naprawdę pierwszy krok w dorosłość!
F.S.