Motywacja – jak nad nią pracować?
Skąd czerpać motywację? Czym ona właściwie jest? Jak obudzić ją w dziecku? Na te oraz wiele innych ważnych pytań staramy się odpowiedzieć w tym artykule. Po co to robimy? Ponieważ dzięki naszym doświadczeniom w Everest wiemy jak wspierać nastolatków i chętnie dzielimy się tą wiedzą w trudnych dla nas wszystkich czasach ograniczeń wynikających z epidemii. Dowiedz się, jak dobra motywacja może pomóc Twojemu nastolatkowi!
Motywacja – co to właściwie jest?
Stworzenie krótkiej i zwięzłej definicji “motywacji” nie jest łatwym zadaniem. Mamy jednak dobrą wiadomość! Większość z nas potrafi sprawnie podać przykłady obrazujące jej brak w naszym życiu bądź przeciwnie – jej działanie. Korzystając z wielu – czasem skrajnie różnych – definicji motywacji, możemy opisać ją w taki sposób. Jest ona wypadkową podejmowanych i ukierunkowanych aktywności, stopniem zaangażowania w nie oraz zdolnością do ich podtrzymania.
Gdy pracujemy z nastolatkami nad ich motywacją do nauki, często pytamy ich o to skąd ją czerpią. Wśród odpowiedzi najczęściej padają następujące:
- oceny
- presja rodziców
- wysoki poziom kształcenia w szkole
- porównywanie się z rodzeństwem bądź rówieśnikami
- “konieczność” dostania się do określonej, wybranej szkoły.
Rodzaje motywacji
Wszystkie z powyżej wymienionych czynników pochodzą z zewnątrz. To dobrze, ponieważ od czegoś musimy zacząć! Nie zmienia to jednak faktu, że nadal jesteśmy dopiero w połowie drogi. Naszym zadaniem jest obudzenie w młodym człowieku motywacji wewnętrznej. Dlaczego? Ponieważ motywacja zewnętrzna często jest nacechowana również potrzebą unikania. Unikania czego, możesz spytać? Otóż – złości i rozczarowania rodziców, złości na samego siebie, złych ocen, wyśmiania przez rówieśników itd.
Z relacji naszych Podopiecznych wynika, że
nauka staje się o wiele przyjemniejsza gdy uczymy się dla samych siebie, jeśli towarzyszy nam satysfakcja z podejmowanych aktywności i obserwacji osiąganych postępów.
O wiele przyjemniej jest gdy uczymy się, ponieważ postawiliśmy przed sobą jakiś krótkoterminowy bądź długoterminowy CEL. Okazuje się, że nauka jest bardziej efektywna jeśli jesteśmy sobie w stanie odpowiedzieć na pytanie “po co?” Warto tutaj wrócić do opisywanego w poście Planowanie modelu SMART.
Metody na motywację!
Trudno obudzić w kimś motywację, czyli chęć do podjęcia jakiejś aktywności, jeśli towarzyszy mu dużo zrozumiałego oporu i niechęci do narzuconych i niezrozumiałych wymagań dorosłych.
Aktualny czas jest wspaniałą okazją by nadrobić zaległości. Porozmawiać z dzieckiem o jego marzeniach edukacyjnych, oczekiwaniach, o tym do czego chciałoby dążyć oraz czy potrzebuje w tym wsparcia – jeśli tak, porozmawiajcie o tym jakiego rodzaju mogłoby to być wsparcie, czy jesteście w stanie mu go samodzielnie udzielić. Jeśli dotychczas patrzyliśmy na dziecko jako pozbawione motywacji i poczucia odpowiedzialności za swoją przyszłość, może warto z nim o tym porozmawiać i podzielić się tą odpowiedzialnością.
Podzielenie się z dzieckiem odpowiedzialnością za jego proces uczenia się bywa czasami niespodziewanie trudnym zadaniem – tutaj znajdziecie pomocne narzędzie, które warto podsunąć po rozmowie naszemu nastolatkowi – by mógł zamienić “muszę” “na chcę!”.