Promocyjny pakiet startowy 5 spotkań -> diagnoza predyspozycji i uzdolnień + 2 konsultacje!
Odbierz teraz!

Dowiedz się więcej!

WSPÓLNE DECYZJE

Okres wakacji, nawet w wymagających warunkach pandemii, to dla nastolatka czas pełen emocji, energii i przeżyć. Wolność od szkoły, masa czasu, z którym czasem nie do końca wiadomo co zrobić, plus głowa pełna szalonych pomysłów. To przede wszystkim okres, w którym dziecko ma zdecydowanie więcej władzy nad swoim życiem niż w czasie roku szkolnego -zapełnionego lekcjami, zadaniami i zajęciami dodatkowymi. Rodzic, co oczywiste, chce, żeby jego pociecha oddawała się samym pięknym i przyszłościowym ideom. Jak się okazuje nasi młodzi dorośli mają często odmienne zdanie na temat tego co powinni robić, a gdy rodzice chcą podjąć się niewygodnej rozmowy – dochodzi nierzadko do kłótni lub wręcz przeciwnie do braku kontaktu. Dlatego też dzisiejszy tekst dotyczy właśnie poszukiwania wspólnych rozwiązań 🙂

Poświęcić czas

Jako zabiegani, mający różne problemy na głowie rodzice, chcielibyśmy, aby dziecko nas po prostu słuchało. To jednak nie taka prosta sprawa z nastolatkiem – kształtuje on przecież swój światopogląd i możemy założyć, że wykorzysta różne okazje, aby pokazać, że ma własne zdanie. Dlatego warto zastanowić się – czy być może nie odkładamy takiej niewygodnej rozmowy, przekonując się, że akurat jest coś ważniejszego do zrobienia niż “spotkanie z dzieckiem”. Jednocześnie – uszanujmy, że dziecko może mieć swoje plany. Dobrym pomysłem będzie umówić się na konkretny czas, w którym przestrzeń do rozmowy będzie mieć jedna i druga strona, aby nawzajem się wysłuchać. Podejść do rozmowy jak do ważnego momentu dnia. 

Słuchać

Każdy nastolatek przeżywa inaczej okres pokwitania – u jednych może to być bałagan w pokoju, opuszczenie się w nauce, a u drugich wejście w złe towarzystwo, czy nawet uzależnienie od substancji psychoaktywnych. Waga problemu jednak nie decyduje o tym, że możemy czy powinniśmy dziecku coś narzucić – ponieważ może to niestety przynieść odwrotne efekty. Dlatego pierwszą rzeczą w rozmowie z nastolatkiem powinna być prośba o przedstawienie jego punktu widzenia. Słuchajmy z uwagą i zachowajmy otwarte głowy – istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie spodoba nam się to, co mówi dziecko! Od tego jednak jesteśmy rodzicami, żeby rozumieć – nie oceniać. 

Pamiętać o sobie

Gdy dziecko wyrazi już swoje zdanie na temat omawianego problemu, postarajmy się, by jasno określić swój punkt widzenia. Pamiętaj – jeśli wysłuchasz dziecko uważnie i bez przerywania, możesz oczekiwać tego również w stosunku do siebie! Warto zawrzeć w swojej wypowiedzi zarówno emocje – “jak się czuję” oraz fakty – czyli “co widzę ja, ze swojej perspektywy, jako dorosłego”. 

Burza mózgów

Rozwiązanie problemu? – każdy może mieć inne! W zależności od powagi tematu można albo wspólnie się zastanowić albo użyć do tego celu kartki, aby spisać ważne dla każdej ze stron aspekty sprawy.. Założenie jest jedno – nie oceniajmy! Nie ma złych pomysłów. Obojętnie, czy zdają nam się nierozsądne bądź niemożliwe – to ma być bezpieczna przestrzeń, w której to razem wypracujecie rozwiązanie. 

Podejmowanie wspólnej decyzji

Po przejrzeniu listy lub wymianie argumentów, zdecydujcie, które pomysły możecie oboje zaakceptować i jak wprowadzić je w życie – w ten sposób nawiążecie świadomą współpracę. W przypadku złamania któregoś z postanowień przez którąś ze stron, będziecie mieli jasną sytuację, co poszło nie tak. Być może problem bałaganu w pokoju ma głębsze podłoże? Pamiętajmy pierwszą zasadę – słuchajmy 🙂

W Everest wierzymy we wspólne rozwiązania. Wybór szkoły lub zajęć dodatkowych dla dziecka może wiązać się z niejedną trudną rozmową. Rodzice często chcą przecież czegoś zupełnie innego, niż to co marzy się nastolatkowi. I tu właśnie wkraczamy my – pomagamy znaleźć indywidualną ścieżkę edukacyjną 🙂 Otwarci na niesamowite umysły Waszych dzieci, z uwagą na Was rodzice, na Wasz punkt widzenia – wesprzemy w tych wymagających życiowych decyzjach oraz nauczymy nastolatka jak je świadomie i w zgodzie ze sobą samym podejmować.

Polecamy Wam dziś książkę Adele Faber i Elaine Mazlish – “Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały. Jak słuchać, żeby z nami rozmawiały”. Okładkę sprawdzicie w Narzędziowniku Rodzica –
TU