Promocyjny pakiet startowy 5 spotkań -> diagnoza predyspozycji i uzdolnień + 2 konsultacje!
Odbierz teraz!

Dowiedz się więcej!

NASTOLATEK PODCZAS PANDEMII

Czas pandemii to trudny okres dla nas wszystkich. To czas wielu kryzysów, nie tylko kryzysu gospodarczego. Wielu rodziców traci dotychczasową płynność finansową, miejsce pracy, możliwość realizacji wcześniej idealnie skrojonych planów. Wielu dorosłych straciło przede wszystkim dotychczasowe poczucie bezpieczeństwa. NASTOLATKI RÓWNIEŻ. Często dotkliwiej niż dorośli.

Czas pandemii to czas na szumnie opisywne przewartościowania, na rewizję priorytetów, przyjrzenie się na nowo temu co ważne i pilne. Każdy kryzys daje nam możliwość ponownego wzrostu – musimy jednak spełnić jeden warunek. Musimy ten kryzys przetrwać.

Wydaje się to proste? Z pewnością nie dla wszystkich.

Doświadczenie kryzysu wiąże się z silnie subiektywnie odczuwanym stresem – by sobie z nim SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE poradzić, musimy dowiedzieć się co konkretnie jest jego źródłem. Inaczej się nie da. 

Gdy pytamy rodziców nastolatków co w ich przekonaniu aktualnie najbardziej stresuje ich dzieci, okazuje się, że odpowiedź jest bardzo złożona. Odpowiedź “szkoła” jest rażąco niewystarczająca.

Kilka tygodni temu przeprowadziliśmy na naszej facebookowej stronie ankietę. Postawiliśmy przed rodzicami nastolatków pytanie: “Co (aktualnie, w czasie pandemii) obserwujecie u Waszych nastolatków?”. Każdy z odpowiadających miał do wyboru listę możliwych odpowiedzi, mógł zaznaczyć jedną bądź kilka z nich, a także dopisać własną. 

Wśród najczęściej wskazywanych przez rodziców trudności jakie zauważają u swoich dzieci są:

  • brak motywacji do samodzielnej nauki (82,8% biorących udział w ankiecie rodziców wskazało tę trudność jako występującą u swojego dziecka),

  • brak pomysłów na wykorzystanie wolnego czasu (65,5%),

  • brak pomysłu na siebie i swoją najbliższą przyszłość (62,1%).

Wśród odpowiedzi rodzice mogli znaleźć również “stres” jako obserwowaną u swojego dziecka trudność. Zdecydowaliśmy się podzielić go na:

  • stres bezpośrednio wynikający z trwającej pandemii  –  rozumiany jako zagrożenie zdrowia i życia, wprowadzanych obostrzeń i ograniczeń (17,2%),

  • stres związany z odroczonymi terminami egzaminów i dotychczasową nieznajomością ich ostatecznych dat (17,2%),

  • stres związany z nieustannie gromadzonymi zaległościami w nauce (13,8%).

Czy wyniki są dla nas zaskakujące? Oczywiście – nie. Zjawisko spadku motywacji do samodzielnej nauki u dzieci nie jest zapewne niczym zaskakującym dla rodziców, którzy również mogą jej doświadczać, np.poprzez zmianę formy pracy na zdalną. Nic dziwnego, że motywacja spada, gdy wokół tak wiele niewiadomych, niepewności, ZMIAN i obaw o to, co spotka nas w najbliższym czasie. Odczuwany stres i spadek motywacji jest naturalną reakcją dla nas wszystkich. Możemy o tym rozmawiać, dzielić się trudnościami i wspierać – dzieci tego potrzebują. 

Pamiętaj, że  STRES jest nam potrzebny 😉

P.S.
W odpowiedzi na zauważane przez rodziców trudności, nie pozostaje nam nic innego jak przygotować solidny warsztat dla nastolatków. Kolejny – rozbudzający motywację i kreatywność –  cykl zajęć,  NARZĘDZIOWNIK OGARNIĘTEGO, tj. skutecznego w radzeniu sobie i potrafiącego przyznać się do swoich trudności,  NASTOLATKA

Jeśli chcesz wesprzeć swoje dziecko, dać mu wiedzę i narzędzia – ZAPRASZAMY!!!

A już dziś zachęcamy do lektury jednego z naszych poprzednich wpisów dot. MOTYWACJI i UWAŻNOŚCI