Promocyjny pakiet startowy 5 spotkań -> diagnoza predyspozycji i uzdolnień + 2 konsultacje!
Odbierz teraz!

Dowiedz się więcej!

STRES JEST NAM POTRZEBNY

Poczucie niemocy, bierność, spadek koncentracji, niechęć, chaotyczność podejmowanych działań – oto zbiór przykładowych reakcji na potocznie rozumiany stres. Dlaczego zatem miałby być nam potrzebny?

Stres jest naturalną reakcją alarmową dla każdego organizmu (nie tylko człowieka). Pozwala zachować nam czujność i wywołać natychmiastową reakcję obronną w chwili zagrożenia. Jego funkcją jest ochrona naszego życia bądź zdrowia. Sygnalizując niebezpieczeństwo mobilizuje nas do działania.

Większość z nas kojarzy stres negatywnie, jednakże rozróżniamy dwa jego rodzaje:

Dystres – stres odczuwany chronicznie, tj. długotrwale; jest niebezpieczny dla zdrowia zwłaszcza przy dużym nasileniu i bierności, czyli nieustannym trwaniu w zagrożeniu;

Eustres – niegroźny dla zdrowia, motywuje do konstruktywnego działania w odpowiedzi na odczuwane zagrożenie.

Zagrożenie powodujące odczuwanie stresu nazywamy stresorem. Zazwyczaj są to pojedyncze bądź złożone sytuacje, na które nie byliśmy wcześniej przygotowani. Silnym stresorem może okazać się odwołany, ważny dla nas bądź naszego dziecka egzamin (przełożony na nieznany nam jeszcze termin) do którego przygotowywaliśmy się miesiącami. Może być to również wypadek komunikacyjny, rozczarowanie oceną szefa bądź nauczyciela, kłótnia z bliską nam osobą. W reakcji na stresor organizm przechodzi w naturalny stan pobudzenia – jeśli go zignorujemy, nie zareagujemy na niego – pozytywny, mobilizujący do kreaktywnego działania stres (eustres) może zamienić się w stres chroniczny, szkodliwy dla naszego zdrowia fizycznego i psychicznego (dystres).

Co w związku z tym zrobić? Przeciągające się w czasie zamartwianie oraz wyłączna  koncentracja na lęku i niepokoju nie sprzyja rozwiązaniu sytuacji stresogennej. Zalecanym skutecznym rozwiązaniem jest działanie – walka z przeciwnościami bądź ucieczka przed nimi.

Od czego zacząć? Kluczową kwestią w konstruktywnym radzeniu sobie ze stresem jest rozpoznanie jego źródła aby móc na nie skutecznie zareagować. Jeśli już od początku wiemy co jest zagrożeniem (stresorem), szybciej podejmujemy kroki niwelujące, swobodniej korzystamy z pobudzenia organizmu, podwyższonej koncentracji, szybciej podejmujemy decyzje. 

Zanim zaczniesz działać pamiętaj o regeneracji organizmu – uspokojeniu i wyciszeniu. Pomocnym może okazać się trening relaksacyjny, regularne i głębokie oddychanie przeponowe, joga, medytacja bądź ulubiona dyscyplina sportu. W obecnych czasach internet jest pełen bezpłatnych wskazówek, treningów i aplikacji, które mogą nam towarzyszyć w procesie powrotu do sił.  Przykładową, dobrej jakości aplikacją jest Down Dog, aplikacja dla początkujących i zaawansowanych praktyków jogi, co ważne, do 1 lipca uczniowie i nauczyciele mogą korzystać z niej za darmo.

Mierzenie się z zagrożeniem (stresorami) jest naturalną częścią życia każdego człowieka – dziecka, nastolatka i dorosłego. Sztuką jest nauczyć się szybko rozpoznawać zagrożenie, analizować je i decydować o dalszym kierunku postępowania. Wybór szkoły, przygotowania do ważnych egzaminów, oceny, presja rodziców i otoczenia rówieśniczego to stresory znane wielu nastolatkom. Jeśli potrzebujecie wsparcia – chętnie pomożemy! 

A jak Twoje dziecko radzi sobie ze stresem? 😉